GRIPAS

1Susidarė tokia situacija, kad ir Lietuvoje reikia pradėti galvoti apie kiaulių gripą. Čia sudėti infektologės, kuri Lietuvoje dirba su nėščiosiomis, patarimai ir bendri patarimai, kurie Norvegijoje viešai prieinami. Tai tiesiog tokia santrauka. 

Patarimai, kaip nesusirgti

  1. Grįžus iš lauko, darbo, kitų žmonių susibūrimo vietų, nuolat dezinfekuoti rankas antibakteriniais spirito purškikliais. Jie parduodami Lietuvos vaistinėse, yra įvairios talpos, maži, lengvai telpa į kišenę.
  2. Esant žmonių susibūrimo vietoje ištepti nosies gleivinę bičių pikiu. Galima naudoti ir arbatmedžio aliejų.
  3. Vengti liesti rankomis rankenas, turėklus ir kitus paviršius viešose vietose. Taip pat vengti liesti rankomis veidą esant viešose vietose.
  4. Vengti didesnių žmonių susibūrimo vietų, pvz.: važiuoti į parduotuvę tada, kai yra tikėtina mažesnis žmonių skaičius ir pan.
  5. Prireikus naudoti medicinines kaukes (jei aplinkoje gali būti sergančių žmonių, pvz.: poliklinikoje, vaistinėje ir pan.).
  6. Gerti tokią imunitetą stiprinančią arbatą – sutarkuota citrina su žieve, imbieras (tarkuota šaknis arba milteliai), medus.
  7. Čiulpti homeopatinius vaistus „Engystol“ ir „Gripp“ (vokiečių firmos „Heel“). Galima naudoti besilaukiančioms.
  8. Gerti vitaminą C, preparatą „Rutinoscorbin“. Galima naudoti besilaukiančioms.
  9. Gerti žuvų taukus, valgyti riebią žuvį (lašišą, silkę, skumbrę, tuną (pastarojo besilaukiančioms negalima), kurioje yra vitamino D 3, kuris daro įtaką imunitetui. Vitamino D 3 galima nusipirkti ir vaistinėje. Paros dozė 400–600 TV.
  10. Turėti česnakų ir svogūnų atsargų ir naudoti juos reguliariai.
  11. Kadangi skiepų nuo kiaulių gripo nėra, tai galima svarstyti galimybę pasiskiepyti nuo sezoninio gripo, tačiau tai neapsaugos nuo kiaulių gripo. Mūsų šalyje rašoma, kad Danijoje kol kas susirgimų yra daug, bet skirtingai nei Norvegijoje, ten nėra tiek daug sunkių komplikacijų ir mirčių atveju, nes danai noriai skiepijasi (pneumokoko vakcina) nuo plaučių uždegimo, kuris yra dažniausia kiaulių gripo komplikacija. Tačiau ir ši vakcina neapsaugos nuo visų plaučių uždegimą sukeliančių bakterijų.

Ką daryti susirgus?

3Susirgus naudoti vaistus „Tamiflu“ (kuo ankščiau pradedamas gydymas, tuo ligos eiga trumpesnė). Jei artimoje aplinkoje yra sergančiųjų, tai rizikos grupės asmenys turėtų naudoti „Tamiflu“, kaip prevencinį vaistą, tik mažesnėmis dozėmis ir ilgesnį laikotarpį. Vaistas „Relenza“ skiriamas kaip prevencinis vaistas besilaukiančioms, jei artimoje aplinkoje yra sergančiųjų kiaulių gripu.

Šiaip ar taip kiekvienu susirgimo atveju reikia anksti kreiptis į gydytojus, vartoti nurodytus vaistus, daug ilsėtis, gerti daug skysčių (jokiu būdu ne šaltų, nes pakilus kūno temperatūrai yra didesnė rizika peršalti ir išsivystyti komplikacijoms).

Stresas, aišku, didžiausias sveikatos priešas, bet atsarga niekada gėdos nedaro.

Naujausios medikų rekomendacijos

Reaguodami į situaciją ir žiniasklaidos informaciją, susijusią su gripo atvejais, skubame pateikti naujausias medikų rekomendacijas, kaip apsisaugoti nuo gripo patiems ir apsaugoti savo artimuosius, šeimas, kolegas.

4

Rizika žmonėms, kurie darbe susiduria su dideliu srautu žmonių, užsikrėsti bet kokia liga, kuri plinta tiek kontakto, tiek oro lašeliniu būdu, yra didesnė. Tačiau žinant veiksmingas priemones ir laikantis jų, riziką galima labai sumažinti ar net visai jos išvengti. Konkrečiu atveju – siekiant išvengti gripo, ypač svarbu laikytis higienos taisyklių – kuo dažniau plauti rankas, neliesti jomis veido, burnos. Prieš valgant – būtinai dar kartą jas plauti su muilu. Kaukės 100 proc. nuo ligos neapsaugo, tačiau suteikia papildomų nepatogumų – pvz. su kauke išsėdėti visą dieną kasoje tikrai būtų nepatogu – ji sušyla, sudrėksta, nepatogu kalbėti, kvėpuoti ir t. t.

Papildomai apsaugai – rankoms dezinfekuoti galima įsigyti dezinfekcines vienkartines servetėles arba naudoti dezinfekcinius gelius rankoms. Todėl svarbiausia – neliesti rankomis burnos ir po visų kontaktų – kruopščiai nusiplauti jas su muilu.

Dar vienas būdas išvengti ligos – stiprinti imunitetą, kuris natūraliai apsisaugotų nuo virusų.7-1

,,Saugotis peršalimų ir perkaitimų, tinkamai rengtis, naudoti česnaką, ežiuolių arbatą, ekstraktą,“, – pasakojo Lietuvos liaudies medicinos asociacijos (LLMA) prezidentas Aleksas Vienažindys.

2

Dauguma medikų akcentuoja, kad problema dėl kiaulių gripo yra gerokai išpūsta. Kiekvienais metais gripu suserga daugybė žmonių. Deja, ir mirčių pasitaiko kiekvienais metais. Šiemet tik skiriasi viruso tipas, o tai, kad jis yra naujas, sukelia daug gandų ir interpretacijų.

Visi, užsikrėtę gripu, iš pradžių serga lengva forma, tačiau jei liga negydoma, silpnas imunitetas, nesikreipiama į gydytojus – gali išsivystyti ir komplikacijų. Nuo komplikacijų gausos ir stiprumo laipsnio ir priklauso mirtingumas. Tas pats ir su kiaulių gripu. Daugiau informacijos galite rasti Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) ir Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) interneto puslapiuose: www.sam.lt; www.who.com.

Pateikiame ištrauką iš Sveikatos apsaugos ministerijos tinklalapio.
Plintant gripui Lietuvoje, rekomenduojama: 

8● Reguliariai plauti rankas su muilu ir vandeniu arba naudoti rankų dezinfekcijos priemones (pvz., dezinfekuojančias servetėles rankoms), ypač nusikosėjus ar nusičiaudėjus.

● Kosint ar čiaudint užsidengti nosį ir burną (geriausia vienkartinėmis nosinaitėmis, galima užsidengti sulenkta alkūne).

● Panaudotas nosinaites nedelsiant išmesti tam skirtose vietose.

● Stengtis neliesti akių, nosies ir burnos, ypač neplautomis rankomis.

● Vengti masinių renginių, nesilankyti žmonių susibūrimo vietose. Jei to išvengti neįmanoma – dėvėti apsauginę kaukę.

● Susitikus su kitais asmenimis, vengti prie jų liestis (apkabinti, bučiuoti, spausti ranką).

Pajutus į gripą panašius simptomus (karščiavimą, kosulį, gerklės, galvos, sąnarių skausmus, drebulį, nuovargį, viduriavimo ir vėmimo požymius) rekomenduojama:

● Likti namuose (iki 7 dienų), nevykti į darbą, mokyklą.

● Nedelsiant kreiptis į šeimos (bendrosios praktikos) gydytoją.

● Laikytis ne mažiau kaip 1 m atstumu nuo kitų žmonių.

Vaikų ugdymo įstaigų administracijoms rekomenduojama:

● Paskelbti informaciją, kad tėvai neleistų sergančių vaikų į vaikų ugdymo įstaigą;

● Susirgus mokykloje, t. y. vaikui pajutus į gripą panašius simptomus (karščiavimą, kosulį, gerklės, galvos, sąnarių skausmus, drebulį, nuovargį, viduriavimo ir vėmimo požymius), nedelsiant išleisti vaiką į namus ir apie tai informuoti tėvus.

● Supažindinti vaikus ir mokytojus apie rekomenduojamas gripo apsaugos priemones.

● Dažniau vėdinti ir valyti patalpas.

● Riboti su ugdymo veikla nesusijusius renginius mokykloje. 

Pabaigoje dar kartą pakartojame rekomendacijas, kaip išvengti gripo ir kitų infekcinių peršalimo ligų.

1. Dažnai plaukite rankas.

2. Kosėkite ir čiaudėkite prisidengę sulenkta ranka.

3. Susisiekite su medikais.